Jos hallituksen kaavailemat
ammatillisen koulutuksen uudistukset toteutuvat, tulee työpaikalla tapahtuva
oppiminen lisääntymään merkittävästi. Uudistus kulkee nimellä koulutussopimus. Kuten olen aiemminkin
todennut, on uudistuksessa hyviä ja huonoja puolia.
Joka vuosi tuhannet nuoret eivät
perusopetuksen jälkeen jatka missään toisen asteen koulutuksessa. Vielä
suurempi porukka keskeyttää ammatilliset opinnot ennen valmistumista. Periaatteessa on tervetullutta, jos
heille tarjotaan monipuolinen kattaus keinoja hoitaa opinnot kunnialla loppuun.
Käytäntö voi kuitenkin olla
vähemmän ruusuinen. Jo tällä hetkellä olemassa olevat työssäoppimisjaksojen
ongelmakohdat eivät ole katoamassa mihinkään. Kun opiskelijamäärät suurenevat
ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen kesto kasvaa, on kattaus itse asiassa auki
täysin päinvastaiseen. Ongelmat voivat pahentua.
Resurssit ottaa työssäoppija
työpaikalle eivät aina ole parhaat mahdolliset. Ei ole aikaa huomioida ja
ohjata nuorta, ei tunneta tutkintojen perusteita eikä osata soveltaa työpaikkaa
oppimisympäristönä. Jos näitä asioita ei saada toimimaan nykyistä paremmin, on
myös tuleva uudistus tuomittu epäonnistumaan.
Toisinaan työpaikalla ei ole edes
halua ymmärtää rooliaan nuoren ihmisen ammatillisessa kehittymisessä. Kiinnostus
on lähinnä saada palkatonta työvoimaa esim. kesäkausiksi. Tällöin seilataan
todella synkillä vesillä: Vastuutonta ja nuoresta piittaamatonta
hyväksikäyttöä.
Työssäoppijan ohjaus on
menestyneen työssäoppimisjakson ytimessä. Ohjaus on usein monenkirjavaa. Yksi -
yleensä esimiesasemassa oleva - henkilö on virallinen työpaikkaohjaaja,
mutta käytännössä ohjauksesta vastaa se,
kuka sattuu olemaan työpaikalla samaan aikaan työssäoppijan kanssa.
Ohjaus tehdään oman työn ohessa
(usein kiireessä) ja ilman asiantuntemusta. Pahimmillaan työssäoppija jää
tekemään monotonista tai itseään toistavaa työtä koko jakson ajaksi. Tutkinnon
perusteet jäävät unholaan. Kuvaus on toki inhorealistinen, mutta ikävä kyllä ei
täysin epärealistinen.
Tällä hetkellä on täysin
epäselvää, miten maan hallituksen visioissa vastuut jakaantuvat ja miten
laadunvarmistus toimii. Ylätason vastuu opiskelijasta on koulutuksen
järjestäjällä, mutta missä on ns. kenttätason vastuu? Onko vastuullinen ohjaaja
oppilaitoksen ja työpaikan edustaja? Kuka vastaa siitä, että työpaikka on
pidempiaikaiseen opiskeluun pedagogisesti toimiva oppimisympäristö?
Lisäksi olisi järkevää pohtia
myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen maksimimäärää. Hallitus ei tietoisesti
ole halunnut asettaa tälle minkäänlaista kattoa. Periaatteessa vaikka koko
tutkinto pitäisi voida suorittaa työpaikalla koulutussopimuksen kautta.
Samaan aikaan
koulutusjärjestelmässämme on opiskelumuotona myös oppisopimuskoulutus. Edessä on aito mahdollisuus siihen, että
yhdellä työpaikalla on kaksi opiskelijaa suorittamassa samaa tutkintoa. Toinen
oppisopimuspohjaisesti eli työsuhteessa ja palkallisesti, toinen
koulutussopimuksen kautta ilman työsuhdetta tai palkkaa.
Ammattiliitot ovatkin esittäneet,
että esimerkiksi yli puoli vuotta kestävä koulutussopimus tuli muuttaa
oppisopimukseksi. Myös työ- ja elinkeinoministeriö on osoittanut huolensa
siitä, että ylipitkät työssäoppimisjaksot voivat helposti muuttua käytännössä
palkattomaksi työksi.
Hallitukselle pitää aidosti antaa
kiitosta halusta uudistaa ammatillisen koulutuksen natisevia rakenteita. Fokus
pitää nyt pitää opiskelijassa. Siinä kiilusilmäisessä, elämänjanoisessa
nuoressa, joka ottaa ensi askeliaan kohti itsenäistymistä. Kun kaikki osapuolet
- oppilaitos, yritys ja nuori - muistavat ja ymmärtävät vastuunsa, voi
hallituksen koulutussopimus onnistua. Haaste on kuitenkin valtava. Ammattiliitot tulevat varmasti tekemään osansa laadukkaan työelämän ja työssäoppimisen puolesta.
Ole yhteydessä: m.e.laakkonen@gmail.com tai twitter.com/mlaakkonen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti